Találós kérdés: Eltünteti a  pattanásokat, a másnaposságot és álmatlanságot is, mi az? 

 Ráadásul szinte biztos, hogy van a konyhádban belőle. A méz a megfejtés, amit mi nagyon szeretünk teában, salátaöntetekben, húsokhoz és persze, hogy mézeskalácsban is. De tényleg egészséges? Rengeteg kalóriát tartalmaz, de nem hízlal? Milyen panaszokon segíthet?

Összegyűjtöttünk nektek 18 érdekességet a mézről, és személyesen is felkerestünk egy méztermelőt. A cikk közepén Újhelyiné Bak Zsuzsanna mondja el, hogy egy-egy különleges méz  pontosan miért egészséges. 

szakértő

  1. A méz már évezredek óta ismert és régen még népszerűbb volt, mint ma. Pithagorasz úgy tartotta, hogy a "méz szüli a gondolatokat", sőt, a megszületett ideákat kristálytisztán szűri, ezért tanítványaival mézen és kenyéren élt. Hippokratész, az orvostudomány atyja pedig forró mézes tejet írt elő légutak megbetegedéseire.
  2. Hogyan beszélgetnek a méhek? Tánccal. A méhek agya ovális alakú, szezámmag méretű, de figyelemre méltó képességgel rendelkezik a dolgok megtanulására és emlékezésére. Például képesek komplex "számításokat" végezni a megtett távolsággal kapcsolatban és egy közös táncuk is van, aminek segítségével kommunikálnak egymással. Elképesztően bonyolult dolgokat le tudnak kommunikálni vele, akár a  nektár, a virágpor lelőhelyeit, annak irányát, távolságát sőt még a mennyiségét és minőségét is.
  3. Meggyógyítja a sebeket? Bizony. A méz antiszeptikus tulajdonságokkal rendelkezik, és a történelemben rengeteg emlék van arról, hogy sebek kezelésére használták, emellett égési sérülésekre is. A mézzel kezelt seb háromszor gyorsabban gyógyul.
  4. Hogyan jöhetsz rá, ha hamisítják? Sokan úgy gondolják, hogy a mézben megjelenő kristályok hamisításra utalnak, nevezetesen arra, hogy a méhész cukorral „javította fel” a mézét, ám ez ebben a formában nem igaz. A méz kristályosodási hajlamát a szőlőcukor (glükóz) és a gyümölcscukor (fruktóz) aránya szabja meg. Simán előfordul, hogy egy teljesen tiszta méz kikristályosodik és ez bizonyos fajtáknál teljesen normális. (Meleg vízfürdőben megszűnik.)  A hamisítás módja általában a szirupozás, vagyis a méz cukorsziruppal keverése, amitől sokszor éppenhogy nem kristályosodik ki az a méz, amelyiknek kora alapján már illene. Akik minket át akarnak verni, sajnos elég ügyesek. A hamisítást leginkább az illetékes szervek képesek kiszűrni, mi főleg  az olcsó ár alapján gyanakodhatunk. 
  5.  Most akkor egészséges, vagy nem? Naná!  Rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz, többek között 19 aminosavat, 33 ásványi anyagot, 11 féle vitamint, enzimeket és nyomelemeket.
  6.  Jó napozás után is. A méz kiválóan hidratál, és igen hatékony napozás után, főleg ha a bőrünk megégett.  Egy vékony rétegben kenjük a testünkre, majd nagyjából 10 perc múlva zuhonyozzuk le.
  7.  Bőrápolóként is látványos eredményeket hoz. A méz főleg a száraz bőrre javasolt: puhítja a bőrt, regenerálja a felszínén található sejteket, táplálja a felületi sejtréteget és beindítja a vérkeringést, ezáltal finommá puhává teszi a bőrt. Méz és szódabikarbóna összekevesérével szuper  bőrmegújító- és börpuhító pakolást kapsz, ami kissé radíroz is, tehát simává teszi a bőrt.  Természetesen ki is próbáltuk, és a keverék már hét perc alatt valóban szép eredményt hozott. Ha úl sűrű a trutymó, egy evőkanál langyos vízzel keverd el. A méz önmagában száraz hajra is jó,  ehhez olívaolaj és méz keverékét kell fél órán át a nedves hajadon hagynod egy zuhanysapka alatt. 
  8.  Most akkor jó a fogyókúrához vagy sem? Jó lehet, de azért ésszel. Nagyjából 10 deka méz kalóriaértéke olyan 300, amíg ugyanennyi kristálycukor közel 400 kalóriát tartalmaz, ebből a szempontból egy kicsit jobb, ugyanakkor nem kalóriamentes édesítő. Viszont segít a fölösleges vizek kihajtásában, így a plusz súlytól való megszabadulásban is. 

  9. Hogy mi van a hanggal pontosan? A méz rekedtség ellen kiváló, főleg langyos tejjel. Egy kis gyömbérrel felütve még jobb (akár limonádéban), mert ez a növény fertőzésmegelőző hatásával csökkenti annak esélyét, hogy a hangszálak vagy a torok felülfertőződjön. Ez a kombó nyugtatja a torok nyálkahártyáját, és a gyulladások ellen is hatásos. Így segíti az énekeseket, de tulajdonképpen bárkit, aki berekedt.
  10. Mire jó? Nagyon hosszú a lista, jó lehet szívbetegség esetén, keringési zavaroknál, máj- epe- vesepanaszokra, gyomor- nyombélhurutra, gyulladásos megbetegedésekre, endorkin mirigybántalmakra, nőgyógyászati panaszoknál, a stressz leküzdésére és álmatlanság ellen. Szerinted van még? Van. Kiváló lehet az influenza és láz tüneteinek enyhítésére, csontritkulás és vérképzési problémák ellen, de izomgörcsök és érelmeszesedés ellen is ajánlják. Mindez nem az jelenti, hogy egyszerűen mindenre gyógyszer, de egy-egy enyhébb panasz esetén érdemes az orvos meglátogatása előtt, vagy mellett a mézet is bevetni. 
  11. Másnaposság ellen is jó? Másaposság ellen a legjobb trükk előző este nem inni, de ha már megtörtént, akkor egy kis méz valóban jó lehet, mert a  méz cukrai támogatják a májat abban, hogy ellássa méregtelenítési feladatát.
  12. Elzavarja a pattanásokat? Igen, próbáld ki! Kenj lefekvés előtt a pattanásra egy kevés mézet, és  az antibakteriális tulajdonságoknak köszönhetően reggelre elmúlik.
  13.  Miért eltérű a színük? Ez így normális, minden fajta kicsit más színű. Mellesleg, minél sötétebb a méz, annál magasabb az ásványianyag-tartalma. 
  14. Álmatlanság ellen működik a mézes tej? Igen, nem csak anyukád vigasztalt ezzel esténként - a méz valóban jó nyugtató és altató lehet. 
  15.  Apiterápiának hívják a méhészeti termékekkel történő gyógyítást.
  16.  Ma már tudományos alapja is van annak, hogy jó a fertőzésekre. A közönséges méz eredményesen használható makacs torok-, orr- vagy fülfertőzés ellen - állapították meg kanadai kutatók.
  17. Tényleg jó herpesz ellen? Jó lehet, vírus-, baktérium- és gombaölő tulajdonságai miatt. A hatása sokmindentől függ, de érdemes egy próbát tenned vele. 
  18. És hogy mi van még? A méz mértékkel szuper - kedvezően hat az izomzat, s még a szívizomzat működésére is, jót tesz az emésztésnek, ugyanis tisztítja a vért, serkenti a vérkeringést és vérnyomáscsökkentő hatása is ismert. 

szakértő

Ha tetszett a poszt,  szeretnéd az elsők között látni a cikkeinket, esetleg azon töprengsz, mi legyen a mai jócselekedeted, lájkold a Hippokratész Online Facebook-oldalt ITT!  -->>>

0 Tovább

"Teljesen fölösleges a szigor" - a dietetikus 4 gondolata a csirke-rizs kombóról

Reneszánszát éli a gyúrás, a fitness, a "clean eating" és minden más, amivel a testünket tökéletesíthetjük mostanában. Ennek egyik módja sokak szerint az, ha az edzés mellé csirkét és a rizst eszünk különféle fűszerezéssel, vagy akár anélkül. 

Vannak, akik ezt a szabályt olyan szigorúan veszik, hogy akár reggel, délben és este is ezt a fogást választják.  Utánajártunk, hogy vajon tényleg egészséges-e ez a fajta étkezés.  Megkérdeztük Gombos Anett dietetikust, mi a véleménye arról, ha valaki minden egyes nap kizárólag a csirke és rizs kombinációját fogyasztja. A szakember 4 érdekes és új dolgot árult el nekünk ezzel, a mostanában trendi fogással kapcsolatban. 

"Minden elismerésem azé, aki kibírja, hogy minden nap ezt eszi, de leginkább a kitartása miatt!" -kezdett bele Gombos Anett. "Tényleg vannak olyanok, akik nem unják?" - tette fel a költői kérdést, mielőtt kifejtette a tényeket. 

Íme a 4 legérdekesebb tény a csirke-rizs kombóról:

1. Teljesen fölöslegesen vagyunk szigorúak. 

A szakember azt mondja: nem szükséges ilyen egyhangúan étkeznie azoknak sem, akik több izmot szeretnének, mert az izmok építéséhez szükséges tápanyagokat más ételkombinációkkal is bevihetjük, miközben az eredmény ugyanaz lesz. 

"Ahhoz, hogy valaki tömeget, izmot építsen, többek között több kalóriára és fehérjére van szükség. Nem csirkemellre, hanem fehérjére, ez fontos különbség. Hogy miből lesz fehérje? Állati eredetűt célszerű ilyekor választani -  kiváló a hús, a hal,  a tejtermékek és a tojás is. Testtömeg-kilogrammonként nagyjából 2 gramm fehérjére van szükségünk egy nap" - hangsúlyozta a szakember. 

 Hozzátette: a csirke és rizs kombináció jó lehet, még jobb, ha zöldségekkel is kiegészítjük,  de  ugyanilyen például  kiváló a hal, édesburgonya-pürével, és rengeteg más variációja a sovány húsoknak és a zöldségeknek, amiket salátaként, levesként, sütve, főve és raguk formájában is elfogyaszthatunk. 

A szénhidrátokból 3-7 grammra van szükségünk kilónként. 

"Rizs,  barna rizs, édesburgonya, bulgur, quinoa, teljes kiőrlésű gabonafélék - ezek egyikével sincs baj. A zsírokat megértem, ha nem iktatnak be külön, - abból általában elegendőt tartalmaznak általában a fehérjeforrásaink. Ha megtennék, akkor válasszanak olajos magvakat, vagy tengeri halakat" - sorolta.

"A változatosság nagyon-nagyon fontos" - jelentette ki Gombos Anett. 

2. Ha nem eszünk mást, úgy ez az életmód az anyagcserére borzasztó hatással van.

Kiderült: alapjában véve nincs ezzel a fogással baj, de folyamatosan ezt enni önkínzás. Az anyagcserét, emésztést nagyon lelassítja, amit igyekeznünk kellene rostokkal pótolni. 

"Ha már egy jó adag zöldséget eszünk mellé azzal is sokat tettünk" - igyekezett segíteni szakértőnk. 

3. Muszáj, hogy szedjünk mellette vitaminokat is. 

"Ez így nagyon kevés az egészséghez"

- jelentette ki Gombos Anett, majd hozzátette: legalább zöldségekkel egészítsük ki ezeket a fogásokat, de nem árt vitaminokat is szednünk, ha mindenképpen ragaszkodunk ahhoz, hogy gyakran eszünk csirkét rizzsel. 

"A testünk normális működéséhez  fontosak a zsírok, a szénhidrátok, a vitaminok és az ásványi anyagok is. És igyunk jó sok vizet! Az izmok is könnyebben épülnek egy jól működő szervezetben" - részletezte. 

"Célszerű olyan készítményt választani, ami komplexen tartalmaz mindent, elsősorban A, D, C, B 1-2-3-6-12 vitaminokat és Biotint" - tette hozzá.

4. Kár az egyhangú csirke- és rizsfogyasztást "tiszta"táplálkozásnak hívni, mert az ideális étkezés nem ilyen. 

"Természetesen mindenkinek a saját döntése az, hogy hogyan szeretne kinézni, milyen egészség mellett és hogy ehhez milyen életmódot választ. Az én véleményem az, hogy akik "clean eatingnek" nevezik a csirkemell és rizs kombinációját és csakis azt eszik, tévednek, és valószínűleg egy másik, komplexebb életmódot értettek félre és egyszerűsítettek le. Az ideális életmód személyre szabott és jóval színesebbnek kell lennie, még akár egy testépítő esetében is" - emelte ki a szakember.

......................................................................

fotó: Unsplash

Személyes étrend összeállításáért dietetikusunk EZEN az e-mail címen érhető el. 

0 Tovább

HTML